Jacco Dijkema, supermarktmanager in Gennep


Op 1 januari 2015 stapte ik mijn eerste Jan Linders supermarkt binnen als supermarktmanager van de vestiging in St. Anthonis. Er werkten 50 medewerkers en daar liep ik dan als 27-jarige in een pak met stropdas tussendoor. Nu leid ik de Gennepse vestiging, met een winkeloppervlak van zo’n 1500 m2 en 100 man personeel. En meestal zonder stropdas.

 Mijn mensen zijn essentieel

 Professionalisering

Zoals veel jonge mensen leerde ik de supermarktwereld kennen door een bijbaantje als vakkenvuller. Na mijn studie Small Business en Retail kwam ik eerst bij een werving-en-selectiebureau terecht als consultant. Na een jaar had ik dat wel gezien en ik was blij met de kans die ik bij Jan Linders kreeg om op een eigen vestiging aan de slag te gaan. Ik zag van dichtbij de professionaliseringsslag die het bedrijf aan het maken was. Zoals het gebruik van goede systemen, een belangrijke (inkoop)rol voor het servicekantoor en het werken met historische gegevens. Vooral dat laatste past goed bij mij, ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk op basis van data te werken. Het zorgt voor gevulde schappen en voorkomt dat we producten onnodig weg moeten gooien. De professionalisering zie ik ook terug in projecten waar ik aan meewerk. We bekijken bijvoorbeeld samen met de afdelingen Verkoop, Supply Chain en Category Management naar de inrichting van de winkels en hoe we daarmee de omzet kunnen beïnvloeden. Razend interessant vind ik dat.

Een professioneel, maar aaibaar bedrijf

 Efficiënte werkprocessen

Als supermarktmanager krijg ik een budget voor loonkosten en derving. Door efficiënte werkprocessen te hanteren en effectief mijn teams te managen kan ik invloed uitoefenen op de resultaten die we bereiken. Ik krijg alle ruimte om dit naar eigen inzicht te doen. Als ik ’s morgens binnenkom, loop ik altijd eerst de hele winkel door: hoe ligt alles erbij? Vooral op de versafdelingen, want als supermarktketen zijn we al zeven keer uitgeroepen tot ‘De Beste in alle Vers’. We hebben een reputatie hoog te houden, ook omdat we veel regionaal inkopen. Ik check de omzet van de vorige dag, als het nodig is vul ik hier en daar zelf de schappen bij en knoop gesprekjes aan met de klanten. Voor hen doen we het immers. Maar veel van mijn aandacht gaat uit naar mijn medewerkers: zij zorgen ervoor dat we er financieel en commercieel het meeste uithalen. Als de winkel in orde is, zien we dat direct terug in de omzet en mijn mensen zijn daarvoor essentieel. Ik betrek hen bij alle ontwikkelingen en ben trots als ik zie dat ze de dingen goed oppakken en echt stappen weten te zetten.

 Jan Linders is een mix van traditie en innovatie, oud en nieuw. Het is een professioneel, maar aaibaar bedrijf. Bourgondisch en hip, met veel aandacht voor de band die veel mensen van oudsher met de winkel hebben, aangestuurd op een manier die 100% bij deze tijd past. Het goede behouden en het nieuwe niet schuwen: bij deze manier van werken voel ik me thuis.